fbpx
Kennisdatabank

Structured data

By 6 mei 2019 No Comments

SEO en structured data – hoe werkt het?

Structured data, een term die vanzelfsprekend klinkt, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste zicht zou denken. Vaak worden die termen in verband gebracht met Scherma.org of JSON-LD. Maar wat betekent het allemaal? Wat is structured data en wat doet het? Op welke manier is SEO gelinkt aan structured data? In deze post wordt het allemaal voor jou uitgeklaard.

Wat is structured data?

Structured data is een code in een specifiek formaat, op zo’n manier geschreven, dat zoekmachines het begrijpen. Zoekmachines lezen de code en gebruiken het om zoekresultaten op een specifiekere en rijkere manier weer te geven.

Stel je voor dat je website zich bezighoudt met het aanbieden van verschillende recepten. Als je structured data gaat toevoegen zal je resultaat er in de zoekresultaten helemaal anders uitzien. De content die getoond zal worden is veel rijker, duidelijker en meer gestructureerd. Dit is hoe het er bijvoorbeeld kan uitzien:

Naast de titel, URL en de beschrijving van het zoekresultaat, kan je nu ook onmiddellijk zien welke stappen je moet ondernemen om de perfecte pannenkoek te maken.

Er zijn verschillende soorten structured data. Structured data komt altijd in codeformaat. Er bestaat gestructureerde data voor boeken, reviews, films en bijvoorbeeld ook voor producten in jouw e-store. In al deze gevallen zal gestructureerde data meer details tonen in de zoekresultaten.

Let wel op, Google maakt niet altijd zo’n rijke tekst van jouw pagina, zelfs wanneer je structured data hebt toegevoegd. Er zijn dus geen garanties. Het enige dat je kan doen is structured data aan jouw pagina toevoegen en hopen dat Google het oppikt.

Wat doe je met structured data?

Met gestructureerde data kan je (bij wijze van spreken) praten tegen de zoekmachines. Je kan tegen de zoekmachines zeggen wel ingrediënten in je recept zitten, je kan zeggen hoelang ze aan een gerecht bezig zijn en zelfs de voedingswaarden vermelden. Google is in staat deze informatie razendsnel te bundelen en zelf te bepalen welke informatie er getoond wordt in de zoekresultaten.

Structured data wordt dus een tool die je kan gebruiken om Google te vertellen wat er nu precies op een pagina staat op jouw website. Google maakt kan dit omzetten in een rijk resultaat. Mensen houden van deze soort snippets!

Wat is Schema.org?

Schema.org is een project van verschillende grote zoekmachines. Op Schema.org kan je alle soorten structured data vinden die worden ondersteund door de zoekresultaten, wat van Schema.org een databank maakt voor met onderdeeltjes en codes.

Je kan Schema.org gebruiken om het perfecte stukje data te vinden voor jouw pagina. Laten we verder gaan in het hele kookverhaal. Op Schema.org vind je heel wat mogelijkheden: je kan zo bijvoorbeeld de kooktijd, voedingswaarden of het type keuken toevoegen. Blader een keer door Schema.org en ontdek zelf de talloze mogelijkheden.

Het is simpel: kopieer de code en pas ze aan naar jouw voorkeuren. Je krijgt ook steeds een voorbeeld hoe de code er overal uitziet. Bijvoorbeeld voor Open Graph (Facebook) en Twitter cards (Twitter).

Wat is JSON.LD?

JSON.LD is een manier om codes te schrijven en zo jouw opmaak te bepalen. Op Schema.org worden er ook andere manieren aangeboden om codes te schrijven, maar enkel met JSON.LD kan je Google Tag Manager aan je website toevoegen. Dit gaat niet bij de andere opties.

Waarom is structured data zo belangrijk voor SEO?

Structured data is belangrijk voor SEO omdat het zo gemakkelijker wordt voor Google om te begrijpen waar je pagina’s over gaan. Zoals eerder vermeld in de tekst hierboven is structured data zoals praten tegen Google, je vertelt waarover je website gaat. Dit is ook zeer bevorderend voor je Google Ranking.

Bovenal, structured data zorgt ervoor dat jouw snippet er veel aantrekkelijker uitziet in de zoekresultaten. Het geeft meer specifieke informatie weer en dit vergroot dan weer de kans dat een zoeker op jouw link klikt. Meer kliks = een hogere ranking! Let wel op: structured data wint steeds meer aandacht, dus houdt de concurrentie goed in de gaten, leer van hen en stuur bij waar nodig. Maar ook wij helpen je graag verder!

Hoe gebruik je structured data?

Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar zo moeilijk is het eigenlijk niet. Iedereen kan het doen na een degelijke training.  Houd dus zeker onze trainingspagina in de gaten, we helpen je graag op weg!

Niet goed met codes? Gebruik een plugin!

Een groot deel van al die data kan ook al toegevoegd worden aan je website met behulp van plugins. Je hoeft dus geen ingewikkelde codes te schrijven om aan zo’n rijke snippet te komen, je kan gewoon een plugin gebruiken. Benieuwd welke plugins wij aanraden? Stuur dan zeker een mailtje naar info@areagency.be.

Leave a Reply